Jumaat, 17 April 2009

Minyak Kelapa Dara & Kapsul Kelapa Dara



Minyak yang dihasilkan dari duah kelapa yang cukup matang melalui proses khas tanpa haba dan bahan kimia dengan tidak merosakkan struktur asal dan khasiat semulajadi minyak kelapa dara. Terdapat juga dalam kemasan kapsul gelatin yang diperakui HALAL oleh JAKIM.

Merupakan Medium Chain Fatty Acids, terdiri dari 9 jenis asid lemak iaitu asid kaproik, kaprilik, kaprik, laurik, miristik, palmitik, stearik, oleik, dan linoleik. Mudah tercerna walaupun hanya dengan enzim mulut. Mudah diserap oleh sel tubuh dan diubah tenaga tanpa terlebih dahulu memalui organ pencernaan.

Terdiri sekitar 50% asid laurik dan 6-7% asid kaprik untuk membentuk monolaurin dan monocaprin iaitu monoglycerides yang bersifat antiviral, antibakterial dan antiprotozoal, sangat ampuh untuk memusnahkan 'lipid coated' virus seperti HIV, herpes dan beberapa bakteria pathogen. Menurut Prof. Dr Mary G. Enig, ia dikelaskan sebagai Functional Food, dan menyamai susu ibu dari segi khasiatnya.

Mampu melancar sistem metabolisma, ,emguatkan sistem imunisasi, mampu mengurangkan risiko sakit jantung, memperbaiki sistem penghadamam, mempertingkat tenaga harian, membantu mereka yang mengidap diabetes, sakit jantung, darah tinggi, tiroid, mengatasi psoriasis, ruam, eczema, asthma, gout, resdung, kelumumur, menyelaraskan berat badan, mengembalikan keremajaan kulit, dan banyak lagi masalah kesihatan lain.

Tiada ulasan: